دقيقتان مع الدكتور يحيى: مصر الشرقية ، مصر الغربية


دقيقتان مع الدكتور يحيى: مصر الشرقية ومصر الغربية

Islam Finds Its Way!

Islam Finds Its Way!

هل ستصبح مصر مصرين مثل حسن الذي أصبح حسنين : شرقية وغربية كما أصبحت السودان شمال وجنوب ، والعراق ثلاثة: سني وشيعي وكردي؟ واليمن يمنين وليبيا طبرق وليبيا بنغازي ، وسوريا العلوية والسنية ،  وغيرها كثير؟

لا أدري ، ولكن بقاء الملايين في رابعة العدوية إشارة واضحة تنبؤ بذلك ، والدعوة من الإخوان المسلمين ما زالت تقسم الشعب المصري إلى مسلم وكافر حسب دعوات المرشد العام  محمد بديع إلى الله تعالى أن يشتت جمعهم (الفريق الآخر ) ويفرق كلمتهم ويبطل نواياهم  ، وهذا ما يستدعي الدفاع عن الشرعية ضد الشعب والجيش –  الذي لا يحسد على موقفه الآن ، فلا تفاوض ولا حوار ، ودعوة للبقاء في رابعة العدوية حتى النصر. وهذا يعيدنا إلى حرب معاوية بن أبي سفيان وعلي بن أبي طالب أو ورطة عثمان الخليفة الثالث في التاريخ الإسلامي . ولم تكن النتائج مكفولة إلا بقتال كل فريق للأخر  هذا أمر، والأمر الثاني فإن وحدة العرب خط أحمر عند الغرب وخاصة أمريكا ، لذا فإن  مصر تسير نحو الانفصال والتمزق والقتال في الشوارع مما يؤدي إلى انقسام وانشطار لمصر لتصبح مصرين  ، كما هو الحال بين فلسطين حماس وفلسطين عباس

وما علي في هذا المقام إلا أن أأرثي أحوال أمتنا العربية وأعلن ثلاث بقرارات للدول والشعوب العربية شرقا وغربا بناء على المثل القائل: إذا ما خربت ما بتعمر كما حصل في أوروبا والصين ودول أمريكا اللاتينية وحتى الولايات المتحدة  وهي

أولا: يعزل اعتبارا من تاريخه االقادة  العرب من الملوك والأمراء والشيوخ والسلاطين من مراكزهم  لكونهم غير شرعيين ولا يمثلون شعوبهم قبل أن يأتيهم الفناء من غضب شعوبهم ولأنهم يحكمون بطرق تقليدية عفا عليها الزمان تخلو من التعقل والمنطق وتمتليء بالعواطف ومنفعة القلة من الأسر التي لا تكون قراراتها صائبة إلا ما ندر

ثانيا: على الشعوب أو القبائل العربية أن تجد طريقها كأيام العرب الأولى وهي كثيرة (كداحس والغبراء،وموقعة الجمل وأيام بني تغلب في السيرة الهلالية )  عن طريق الحروب والقتل والسحل والهمجية

ثالثا: بعد الخراب يأتي الفرج بالدعوة لوحدة العرب والسيطرة على موارد الطبيعة لتعود للشعوب ويبدأ عصر جديد حيث يتم  تأسيس نهضة عربية يمكن أن تكون واثقة بنفسها حينها يمكن أن يساهم في الحضارة العالمية التي تستند إلى العقل وحده بدون عنصرية دينية أو قبلية بغيضة ، ولعل المثل القائل: إذا كانت أسس البيت ضعيفة انهار البيت على رؤوس ساكنيه ، وهذا حال العرب اليوم الذي لا يحسدون عليه من قريب أو بعيد ،

www.hasanyahya.com

Prof. Hasan A. Yahya www.hasanyahya.com

Prof. Hasan A. Yahya
www.hasanyahya.com

About Arab American Encyclopedia-USA - Hasan Yahya

HASAN YAHYA was born at a small village called Majdal-YaFa (Majdal Sadiq) in Mandate Palestine (1944). He migrated as a refugee to Mes-ha, a village east of Kufr Qasim, west of Nablus (in the West Bank), then moved with his family to Zarka, 25 km north of Amman – Jordan. He finished the high school at Zarka Secondary School, 1963. He was appointed as a teacher in the same year. Studied Law first at Damascus University, then B.A from Lebanon University in Arabic literature and Eastern Cultures (1975). He moved to Kuwait. Where he got married in 1967. He was working at Kuwait Television, taught at bilingual School, and Kuwait University. In 1982, Hasan left to the United States to continue his education at Michigan State University. He got the Master Degree in 1983, the Ph.D degree in 1988 in Education (Psychology of Administration ). In 1991, He obtained his post degree in Social research, the result was a second Ph.D degree in Comparative sociology-Social Psychology. He was the only Arab student who enrolled ever to pursue two simultaneous Ph.D programs from Michigan State University and fulfill their requirements perfectly. Professor Yahya employment history began as a supervisor of a joint project to rehabilitate Youth (inmates out of prison) by Michigan State University and Intermediate School Districts. Worked also as a Teacher Assistant and lecturer in the same university. He was offered a position at Lansing Community College as well as Jackson Community College where he was assistant professor, then associate professor, then full professor (1991-2006). He taught Sociology, psychology, education, criminology and research methods. He supervised 19 Master and Ph.D candidates on various personal, economic psychological and social development topics. Professor Yahya published Hundreds (1000 Plus on this site) of articles and research reports in local, regional, and international journals. His interest covers local, regional and global conflicts. He also authored, translated, edited and published over 280 plus books in several languages, in almost all fields especial education, sociology and psychology. These books can be found on Amazon and Kindle. He also, was a visiting professor at Eastern Michigan University to give Research Methods and Conflict Management courses. Prof. Yahya accepted an offer to join Zayed University Faculty Team in 1998, then he served as the Head of Education and Psychology Department at Ajman University of Science and Technology 2001-04. Dr. Yahya established several institutes in Diaspora, the Arab American Encyclopedia, Ihyaa al Turath al Arabi Project, (Revival of Arab Heritage in Diaspora.Recently he was nominated for honorary committee member for the Union of Arab and Muslim Writers in America. He was affiliated with sociological associations and was a member of the Association of Muslim Social Scientists (AMSS) at USA. Social Activities and Community Participation: Dr. Yahya was a national figure on Diversity and Islamic Issues in the United States, with special attention to Race Relations and Psychology of Assimilation (generations 1,2 &3). He was invited as a public speaker to many TV shows and interviews in many countries. His philosophy includes enhancing knowledge to appreciate the others, and to compromise with others in order to live peacefully with others. This philosophy was the backgrounds of his theory, called “ Theory C. of Conflict Management”. And developed later to a Science of Cultural Normalization under the title: “Crescentology. The results of such theory will lead to world peace depends on a global Knowledge, Understanding, appreciation, and Compromising (KUAC)” Recently Prof. Yahya started "Publish your book FREE Project", to serve young Arab Writers. Dr. Yahya accepted the offer to be the chief editor of the International Humanities Studies Journal -I-H-S-Jerusalem, since July 2014. (Revised Sept. 2014) ولد الدكتور حسن عبدالقادر يحيى في مجدل يابا من أعمال يافا – فلسطين عام 1944. تلقى علومه الابتدائية في مدرسة بديا الأميرية في الضفة الغربية أيام احتوائها ضمن المملكة الأدردنية الهاشمية وتخرج في جامعة بيروت حاملاً الإجازة في اللغة العربية وآدابها، ودبلوم التأهيل التربوي من كلية القديس يوسف بلبنان، ودبلوم الدراسات العليا (الماجستير) ودكتوراة في الإدارة التربوية من جامعة ولاية ميشيغان بالولايات المتحدة عام 1988، وشهادة الدكتوراه في علم الاجتماع المقارن من الجامعة نفسها عام 1991. عمل في التدريس والصحافة الأدبية. أديب وشاعر وقاص ، ,كما عمل في تلفزيون الكويت الرسمي كمعد ومنسق برامج ثم اتجه إلى الكتابة والتأليف في علوم كثيرة تخص علمي النفس والاجتماع والتنمية البشرية ، والتغير الاجتماعي والسكان وألف ونشر العديد من المقالات (1000 +) والكتب باللغتين العربية والإنجليزية (أكثر من 330 كتابا) ، منها ست مجموعات قصصية وست كتب للأطفال ، وأربع دواوين شعرية باللغتين أيضا. وعدد من كتب التراث في الشعر والأدب والأخلاق الإسلامية والتربية والأديان . وهو الآن أستاذ متقاعد في جامعة ولاية ميشيغان. . وكان عضوا سابقا في جمعية العلماء المسلمين في أمريكا . وجمعية علماء الاجتماع الأمريكية - ميشيغان، وهو مؤسس الموسوعة العربية الأمريكية في الولايات المتحدة ضمن مشروع إحياء التراث العربي في بلاد المهجرز كما تم ترشيحه مؤخرا ليكون عضو مجلس التحرير لمجلة الدراسات الإنسانية العالمية. وقد قبل أن يتسلم رئاسة تحريرها اعتبارا من نهاية يونيو 2014 His email: askdryahya@yahoo.com Thank you!
This entry was posted in Arab Affairs, Arab American Encyclopedia, Arab flags, Arab Manifesto, Decision Making, Dryahyatv, Global Affairs, Hasan Yahya حسن يحيى, Middle East Politics, Palestinian Interests, peace on Heaven, تاريخ عربي, تراث عربي وأخلاق إسلامية،, تربية وتعليم ، Education and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to دقيقتان مع الدكتور يحيى: مصر الشرقية ، مصر الغربية

  1. Pingback: يا عرب ….. يا فلسطينيين … تمتعوا بالمعرفة والقراءة لإنتاج عميد الكتاب العرب في الولايات المتحدة الدكتور حسن يحيى Dr. Hasan Yahya Archieves-July 2013 | ww

  2. Pingback: يا عرب ….. يا فلسطينيين … تمتعوا بالمعرفة والقراءة لإنتاج عميد الكتاب العرب في الولايات المتحدة الدكتور حسن يحيى Dr. Hasan Yahya Archieves-July 2013 | ww

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s