Classroom Management Models-دقيقتان مع حي بن يقظان: نماذج إدارة الفصل الدراسي


دقيقتان مع حي بن يقظان: نماذج  إدارة الفصل الدراسي

Two Minutes with Hayy bin Yaqthan-HY

Arab American EncyclopediaAAEHasan Yahya

ضمن سلسلة مهارات المعلم في  إدارة الفصول للدكتور حسن يحيى

بسم الله الرحمن الرحيم ، وبعد

هناك ثلاثة نماذج لإدارة الفصل الدراسي هي:

النموذج الأول: الإدارة غير المباشرة (الطالب هو المركز)

  • الإدارة غير المباشرة (الطالب هو المركز) : الطبيعة هي العنصر الأساسي في تنمية الفرد فكل فرد عنده الاستعداد على تنمية قدراته بشكل طبيعي. تستعمل المدرسة هذا النموذج لمساعدة التلاميذ  في ضوء ما يستطيعون. وحسب هذا النموذج يقوم التلاميذ باتخاذ قراراتهم بحرية واختيار ما يناسب شخصياتهم وقدراتهم . ويعتمد ذلك على مدى تأثير وفعالية المدرس وتدريبه في التعلم والتعليم . وخاصة ما يتعلق بصنع القرارات وحل المشاكلات والإبداع والابتكار .

النموذج الثاني: الإدارة المباشرة (المدرس هو المركز)

  • الإدارة المباشرة (المدرس هو المركز) الاعتناء بالدارسين تمثل التدخل من المدرس في توجيه المعلومات للتلاميذ دون إعطاء الفرصة لهؤلاء التلاميذ بالإبداع والابتكار والعمل الفردي . ويعتمد هذا النموذج على تغيير سلوك التلميذ بطريق الملاحظة لسداد حاجة أو لعقاب . (جزاء أو عقاب) ونظرية ماسلو تفيد في هذا المجال لمعرفة حاجات التلاميذ وفهم الأعمال التي توصلهم لها.

النموذج الثالث: الإدارة المختلطة / وهي مزيج من النموذجين السابقين .

تتميز كل طريقة من هذه الطرق الثلاث في إدارة الفصل الدراسي في الشكل التالي :

الإدارة غير المباشرة  (الطالب هو مركز التعلم)

تستخدم التعلم الفردي ، التعلم الفعال ، حرية الطالب في الاختيار ، وتنمية عملية التفكير والتحليل وتنمية النتائج الأيجابية

 الإدارة المباشرة  (المعلم هو مركز التعلم)

وهي الطريقة التقليدية وتستخدم لتعديل السلوك التعلمي ، باستخدام نظريات سكنر وواطسون وضبط السلوك باستعمال نظرية ماسلو للحاجات ،  واستعمال الجزاء والعقاب .

الإدارة المختلطة (تعاون المدرس والطالب معا)

فهم واستغلال واقع المتعلمين ، وفهم نفسية الطالب أو الطالبة ، وتوجيه المتعلمين نحو لعب أدوار إيجابية أخلاقية والقدرة على تحمل المسؤولية واحترام الآخرين وبناء الشخصية الواثقة من نفسها ومن معرفتها .

 image001

ولعل هذه النماذج بعد عام 2000 تأثرت بشكل كبير بتطور الاتصالات عبر التلفون النقال و iPad  والانترنت . حيث تم فتح قنوات جديدة لتلقي المعرفة دون الحاجة إلى المدرسين ، وتحت توجيه أولياء الأمور.

Source: Volume One: :  Maharat al_Mu’allim wal-Idarah al-Saffiyyahمهارات المعلم والإدارة  الصفية – الجزء الأول  Amazon-2010

Volume Two:  Maharat al_Mu’allim wal-Idarah al-Saffiyyah – مهارات المعلم والإدارة الصفية – الجزئ الثاني  Amazon-2010

 Hasan Yahya is an Arab-Palestinian-American sociologist, philosopher, writer and historian, former professor of Comparative Sociology and Educational Administration at Michigan State University, Lansing Community and Jackson Community Colleges. He is the Board Editing member at International Humanities Studies (IHS) Journal (Jerusalem-Spain) and several other USA, journals.  Dr. Yahya is the originator of Arab American Encyclopedia and Ihyaa al Turath al Arabi fil Mahjar-USA. His (260 plus) publication may be observed on Amazon and Kindle. To reach the writer: Email: askdryahya@yahoo.com

Dr. Yahya Credentials: Ph.D in Comparative Socioloy 1991, Michigan State University. Ph.D in Educational Administration, Michigan State Univ.(1988).  M.A Psychology of Schools Conflict Management, Michigan State Univ. 1983. Diploma M.A, Oriental Studies, St. Joseph Univ. Beirut, Lebanon. (1982)  B.A Modern and Classical Arab Literature, (1976).  Life Achievements: Publishing 260 plus Books and 1000 plus articles.

 image003

يرجى التكرم بعد قراءة هذه المقالة إذا وافقت هوى في نفوسكم أن تخبروا أصدقاءكم عن طريق الموبايلات أو وسائل  الإتصال الإلكترونية  الأخرى لتعم الفائدة من المعلومات فيها، وشكرا لكم.

 Note for readers: If you like this, please MOBILE  it ,  or IPhone it  to friends and love ones, THANK U.

Special Thanks to Female and male Principles and teachers in USA, Great Britain,and EU for selecting some of the author’s publications (55 stories 4 Kids , Qandil Umm Hashim,  Hay bin Yaqzan-Ibn Tufail,  Shu’ara al Arab: Zuhayr bin Abi Salma and Ibn Zaydun: Andalus Poet) bringing up our children in Diaspora. I appreciate. Thank you!

You may find us at:

Twitter  Facebook  Google  Videos and Books  UTube & Amazon

Thank you All….God Bless

image002

image001

About Arab American Encyclopedia-USA - Hasan Yahya

HASAN YAHYA was born at a small village called Majdal-YaFa (Majdal Sadiq) in Mandate Palestine (1944). He migrated as a refugee to Mes-ha, a village east of Kufr Qasim, west of Nablus (in the West Bank), then moved with his family to Zarka, 25 km north of Amman – Jordan. He finished the high school at Zarka Secondary School, 1963. He was appointed as a teacher in the same year. Studied Law first at Damascus University, then B.A from Lebanon University in Arabic literature and Eastern Cultures (1975). He moved to Kuwait. Where he got married in 1967. He was working at Kuwait Television, taught at bilingual School, and Kuwait University. In 1982, Hasan left to the United States to continue his education at Michigan State University. He got the Master Degree in 1983, the Ph.D degree in 1988 in Education (Psychology of Administration ). In 1991, He obtained his post degree in Social research, the result was a second Ph.D degree in Comparative sociology-Social Psychology. He was the only Arab student who enrolled ever to pursue two simultaneous Ph.D programs from Michigan State University and fulfill their requirements perfectly. Professor Yahya employment history began as a supervisor of a joint project to rehabilitate Youth (inmates out of prison) by Michigan State University and Intermediate School Districts. Worked also as a Teacher Assistant and lecturer in the same university. He was offered a position at Lansing Community College as well as Jackson Community College where he was assistant professor, then associate professor, then full professor (1991-2006). He taught Sociology, psychology, education, criminology and research methods. He supervised 19 Master and Ph.D candidates on various personal, economic psychological and social development topics. Professor Yahya published Hundreds (1000 Plus on this site) of articles and research reports in local, regional, and international journals. His interest covers local, regional and global conflicts. He also authored, translated, edited and published over 280 plus books in several languages, in almost all fields especial education, sociology and psychology. These books can be found on Amazon and Kindle. He also, was a visiting professor at Eastern Michigan University to give Research Methods and Conflict Management courses. Prof. Yahya accepted an offer to join Zayed University Faculty Team in 1998, then he served as the Head of Education and Psychology Department at Ajman University of Science and Technology 2001-04. Dr. Yahya established several institutes in Diaspora, the Arab American Encyclopedia, Ihyaa al Turath al Arabi Project, (Revival of Arab Heritage in Diaspora.Recently he was nominated for honorary committee member for the Union of Arab and Muslim Writers in America. He was affiliated with sociological associations and was a member of the Association of Muslim Social Scientists (AMSS) at USA. Social Activities and Community Participation: Dr. Yahya was a national figure on Diversity and Islamic Issues in the United States, with special attention to Race Relations and Psychology of Assimilation (generations 1,2 &3). He was invited as a public speaker to many TV shows and interviews in many countries. His philosophy includes enhancing knowledge to appreciate the others, and to compromise with others in order to live peacefully with others. This philosophy was the backgrounds of his theory, called “ Theory C. of Conflict Management”. And developed later to a Science of Cultural Normalization under the title: “Crescentology. The results of such theory will lead to world peace depends on a global Knowledge, Understanding, appreciation, and Compromising (KUAC)” Recently Prof. Yahya started "Publish your book FREE Project", to serve young Arab Writers. Dr. Yahya accepted the offer to be the chief editor of the International Humanities Studies Journal -I-H-S-Jerusalem, since July 2014. (Revised Sept. 2014) ولد الدكتور حسن عبدالقادر يحيى في مجدل يابا من أعمال يافا – فلسطين عام 1944. تلقى علومه الابتدائية في مدرسة بديا الأميرية في الضفة الغربية أيام احتوائها ضمن المملكة الأدردنية الهاشمية وتخرج في جامعة بيروت حاملاً الإجازة في اللغة العربية وآدابها، ودبلوم التأهيل التربوي من كلية القديس يوسف بلبنان، ودبلوم الدراسات العليا (الماجستير) ودكتوراة في الإدارة التربوية من جامعة ولاية ميشيغان بالولايات المتحدة عام 1988، وشهادة الدكتوراه في علم الاجتماع المقارن من الجامعة نفسها عام 1991. عمل في التدريس والصحافة الأدبية. أديب وشاعر وقاص ، ,كما عمل في تلفزيون الكويت الرسمي كمعد ومنسق برامج ثم اتجه إلى الكتابة والتأليف في علوم كثيرة تخص علمي النفس والاجتماع والتنمية البشرية ، والتغير الاجتماعي والسكان وألف ونشر العديد من المقالات (1000 +) والكتب باللغتين العربية والإنجليزية (أكثر من 330 كتابا) ، منها ست مجموعات قصصية وست كتب للأطفال ، وأربع دواوين شعرية باللغتين أيضا. وعدد من كتب التراث في الشعر والأدب والأخلاق الإسلامية والتربية والأديان . وهو الآن أستاذ متقاعد في جامعة ولاية ميشيغان. . وكان عضوا سابقا في جمعية العلماء المسلمين في أمريكا . وجمعية علماء الاجتماع الأمريكية - ميشيغان، وهو مؤسس الموسوعة العربية الأمريكية في الولايات المتحدة ضمن مشروع إحياء التراث العربي في بلاد المهجرز كما تم ترشيحه مؤخرا ليكون عضو مجلس التحرير لمجلة الدراسات الإنسانية العالمية. وقد قبل أن يتسلم رئاسة تحريرها اعتبارا من نهاية يونيو 2014 His email: askdryahya@yahoo.com Thank you!
This entry was posted in albahaspace, Albert JbaraK ألبرت جبارة, Arab Affairs, Arab American Encyclopedia, Arab Cluture, Arab Literature, Arab Manifesto, Dryahyatv, Hasan Yahya حسن يحيى, Ibn Khaldun ابن خلدون،, Islam & Muslim Affairs, Philosophy & Logic, Sociology. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s